divendres, 21 de desembre del 2007

El Tió

Originàriament consistia en un tronc encès de la llar de foc i el regal era l'escalfor que proporcio-nava. Per tot això calia fer una festa on l'arbre fos el seu protagonista.Avui dia la tradició ha passat de les cases de pagès a les ciutats, i s'ha produït una transformació en el tronc ja que se li ha anat afegint unes potes, ulls, nas, un gran somriure i una barretina.Aquesta festa familiar destinada als infants més petits es celebra en moltes llars catalanes en dates nadalenques, normalment a partir del dia de la Puríssima o a més tardar per Santa Llúcia, quan es va a cercar la soca d'arbre en un bosc.
A partir d'aquell dia i fins la nit de Nadal, la mainada té cura d'aquest tronc que un bon dia arriba a casa: li dóna de menjar i beure cada nit i el tapa amb una manta perquè no passi fred. Quan els infants veuen que, matí rera matí, el menjar que han posat al tió desapareix, pensen que aquell tronc s'ha convertit màgicament en un ésser viu. El misteri està servit i aquesta presència màgica que s'està a la cuina o menjador de casa formarà part de la família fins la nit de Nadal. Segons el costum tradicional, la cerimònia pròpiament dita de fer cagar el tió es fa després del sopar de la nit de Nadal.
Una vegada acabat de sopar, els infants s'agrupen al seu voltant armats amb vares de fusta i li engeguen cops de bastó per fer-li rajar les llaminadures mentre entonen diferents cançons. Una vegada s'ha acabat de cantar la cançó, els infants recullen els regals que el tió els ha deixat. El tió no acostuma a deixar regals voluminosos si no llaminadures, dolços i petits regals (costum actual de fa unes dècades) per als més petits. La cerimònia es pot repetir tantes vegades com es vulgui fins que el tió ja no té res més per deixar. Una última "cagada" especial, en la que el tronc raja una arengada ben salada, un all, una ceba, o trossos de carbó. Aquesta última "cagada" és l'encarregada de fer saber als infants que ja no piquin més, doncs el tió ja no pot donar més de si.




Originariamente consistía en un tronco encendido de la chimenea siendo el regalo el calor que proporcionaba. Por todo eso había que hacer una fiesta donde el árbol fuese el protagonista. Hoy en día la tradición ha pasado de las casas del campo a las ciudades, produciéndose una transfor-mación en la tradición ya que se le ha ido añadiendo al tronco unas patas, ojos, nariz, un gran sonrisa y una barretina.Esta fiesta familiar destinada a los niños más pequeños se celebra en muchos hogares catalanes en fechas navideñas, normalmente a partir del día de la Purísima o por Santa Llúcia, cuando se iba a buscar el tronco del árbol al bosque.
A partir de dicha fecha y hasta la nochebuena, los niños cuidaban de este tronco, que un buen día llegaba a casa: le da de comida y bebida cada noche y le tapa con una manta para que no pase frío. Cuando los niños ven que, cada mañana, la comida que han puesto al tió desaparece, piensan que aquel tronco se ha convertido mágicamente en un ser vivo. El misterio está servido y esta presencia mágica que se está en la cocina o comedor de casa formará parte de la familia hasta la nochebuena. Según la costumbre tradicional, la ceremonia propiamente dicha de hacer cagar el tió se hace después de la cena de la nochebuena.
Una vez acabada la cena, los niños se agrupan a su alrededor armados con varas de madera y la emprenden a bastonazos para hacerle expulsar las golosinas mientras entonan diferentes canciones. Una vez finalizadas la canciones, los niños recogen los regalos que el tió les ha dejado. El tió no acostumbra dejar regalos voluminosos si no, más bien golosinas, dulces y pequeños regalos (costumbre actual de hace unas décadas) para los más pequeños. La ceremonia se puede repetir tantas veces como se quiera hasta que el tió ya no tiene nada más para dejar. Una última "cagada" especial, en la que el tronco produce una arengada bien salada, un ajo, una cebolla, o trozos de carbón. Esta última "cagada" es la encargada de hacer saber a los niños que ya no piquen más, pues el tió ya no puede dar más de sí.

2 comentaris:

lolagutier ha dit...

Me encanta encontrar un trocito de Catalunya en Las Palmas, me gustaría participar en alguna actividad con vosotros y no olvidar mi catalán, intentaré estar pendiente para acudir a la próxima calçotada. Salut!

Casa Catalana de Las Palmas de Gran Canaria ha dit...

Serás bienvenida Lola. Si quieres, fácilitanos tus datos a la dirección de correo electrónico casacatalana@gmail.com
Saludos